25/04/2024
דף הבית / בלוג / קנביס רפואי לכאב

קנביס רפואי לכאב

מדי שנה מתפרסמים ממצאים של מחקרים חדשים הבוחנים את ההשפעה של קנביס רפואי על מטופלים המתמודדים עם מגוון רחב של סוגי כאבים. רובם מעידים כי ההשפעה חיובית ואף טובה יותר מזו של התרופות קונבנציונליות.

קנביס רפואי לכאב

ההיסטוריה הארוכה של שימוש בקנביס להקלה על כאב

ההבנה שניתן לטפל בחולים הסובלים מכאבים באמצעות קנביס אינה נחלתו של האדם המודרני בלבד: כבר לפני 5,000 שנה השתמשו בני האדם במריחואנה לצרכים רפואיים ובין השאר לשיכוך כאבים. כך לדוגמה, בטקסטים שנכתבו בסין בסביבות שנת 2900 לפנה"ס נטען כי קנביס יכול להקל על עצירות, לשכך כאבי מפרקים, לרפא מלריה ולטפל בנשים עם בעיות פוריות. זאת ועוד, הסינים נהגו לתת למטופלים לשתות משקאות שהכילו אלכוהול ולצרוך זרעי קנביס לפני פרוצדורות כירורגיות.

כ-2,000 שנה מאוחר יותר החלו בהודו להשתמש בפרחים של צמח הקנביס להכנת תרופות שנועדו בין היתר לשיכוך כאבים אך הרפואה המערבית גילתה את היכולות התרפויטיות והאנלגטיות של הקנביס, רק במאה ה-19 (כמו שאומרים, כל אחד בקצב שלו…).

כיצד משפיע קנביס על תחושת הכאב?

עד לאחרונה מקובל היה להאמין כי השפעת הקנביס על הסובלים מכאב קשורה לשינוי במצב הרוח וכי הקנבינואידים לא משפיעים ישירות על תחושת הכאב. עם זאת, בשנים האחרונות מתגלות עדויות חדשות המצביעות על כך שהקנביס משפיע גם משפיע על מנגנוני הכאב המוחיים. כך למשל במאמר פורץ דרך שפורסם ב-2018 בכתב העת Neurology, נמצא כי צריכת THC הובילה להפחתת רמת הכאב במטופלים הסובלים מכאבים כרוניים.

בכך אין כל חדש, אך המעניין הוא שבאמצעות ציוד דימות מתקדם (fMRI), גילו החוקרים (הישראלים) שהקנבינואיד פגע בקישוריות שבין זוג אזורים מוחיים המעבדים היבטים שונים בחוויית הכאב: הראשון אחראי למודעות הקוגניטיבית והרגשית לכאב והשני – לתחושת הכאב עצמה. החוקרים מצאו כי ככל שהפגיעה בקישוריות הייתה משמעותית יותר, כך השיפור ברמת הכאבים היה משמעותי יותר בהתאם. המשמעות היא ששיכוך הכאב על ידי THC מוביל ככול הנראה לשינוי בתפיסת חוויית הכאב ולאו דווקא בעוצמת הכאב.

קנביס למיגרנות

מיגרנה היא אחת מתסמונות הכאב הקשות לטיפול. הסימפטומים של מיגרנה כוללים כאב ראש עוצמתיים, בחילות, הקאות ורגישות לאור. הטיפול המקובל הוא באמצעות תרופות מרשם, אבל אלו אינן משפיעות לטובה על כל הסובלים מהתופעה (בעיקר הסובלות; 25% מהנשים יסבלו ממיגרנות בשלב כזה או אחר בחייהן).

המחקר על השפעת קנביס על מיגרנה הוא מצומצם למדי. ישנם מספר מחקרים שמצאו כי שימוש בקנביס יכול להקל על הכאב ותופעות הלוואי האחרות (קנביס נמצא יעיל גם בטיפול בבחילות) וייתכן שאף לעצור את הופעתם. במחקר שנערך באוניברסיטת קולורדו ב-2016, 40% מהמשתתפים ציינו כי שימוש יומיומי בקנביס צמצם את מספר התקפי המיגרנה בחצי.

קנביס לכאבי גב

רוב האנשים סובלים מכאבי גב לפחות פעם אחת בחייהם, ואף על פי שכאבי הגב יכולים לחלוף או להשתפר באמצעות מנוחה והימנעות מפעילויות הגורמות לכאבי גב (כמו נשיאת משאות כבדים, ישיבה ממושכת וכדומה), במקרים רבים הכאבים הופכים כרוניים ופוגעים משמעותית באיכות החיים. ישנם מספר מחקרים המגבים את ההשערה כי קנביס רפואי יעיל בטיפול בכאבי גב כרוניים. לדוגמה, מחקר מ-2004 בחן את ההשפעה של זני קנביס שונים על כאבי גב עמידים בפני טיפולים קונבנציונליים. לפי תוצאות המחקר קנביס עשיר ב-THC נמצא יעיל יותר בהקלה על כאבים.

 מה הם היתרונות של קנביס לטיפול בכאבים על פני תרופות קונבנציונליות?

היתרון המרכזי העומד לצד השימוש בקנביס לשיכוך כאבים בהשוואה לתרופות הקונבנציונליות (בדגש על תרופות ממשפחת האופיואידים), בא לידי ביטוי בפרופיל תופעות הלוואי ובפוטנציאל ההתמכרות. נכון להיום ברחבי ארצות הברית משתוללת מגפה חמורה של התמכרות לאופיואידים והיא גובה עשרות אלפי קורבנות מדי שנה. הקנביס, לעומת זאת, טרם גבה ולו קורבן אחד.

בנוסף, כפי שנרחיב בהמשך, הקנביס לרוב נכנס לתמונה רק לאחר שנכשלו ניסיונות הטיפול המקובלים. המשמעות היא שהקנביס יכול לסייע למטופלים הסובלים מכאבים חריפים ועקשניים במיוחד ועמידים בפני רוב התרופות המקובלות הנמצאות כיום בשימוש. כמו כן, בניגוד לתופעה הרווחת כיום בארצות הברית הכוללת מעבר מתרופות מרשם לסמי רחוב כמו הרואין, הרי שאין כל עדות ששימוש בקנביס מוביל להתנהגות דומה.

מעבר לכל זה, כפי שניתן ללמוד מהסקירה הזאת על קנביס רפואי וכאב, ידוע כי משככי כאבים אופיואידים אינם יעילים בשימוש ארוך טווח. למעשה שימוש ארוך טווח באופיואידים מוביל להחמרת הכאב. התופעה הזאת  נקראת opioid-induced hyperalgesia. אומנם עדיין יש צורך במחקרים נוספים, אך נכון להיום לא ידוע על תופעה דומה המתרחשת בשימוש ארוך טווח בקנביס כמשכך כאבים.

 

באילו מצבים יכולים מטופלים הסובלים מכאבים לקבל רישיון לקנביס רפואי?

משרד הבריאות הישראלי מכיר בשורה ארוכה של התוויות רפואיות לטיפול בקנביס: הכאב, על סוגיו השונים והמגוונים, הוא בין התסמינים השכיחים ביותר. כך, לדוגמה, משרד הבריאות מעניק רישיונות למטופלים הסובלים מכאב נוירופתי בעל מקור אורגני ברור, אבל רק בתנאי שהמטופל נמצא במעקב במרפאת כאב מוכרת לכל הפחות 12 חודשים לפני הגשת הבקשה לקבלת הרישיון. בנוסף, על המטופל להוכיח כי מיצה אפשרויות טיפול קונבנציונליות שונות בטרם הועלתה האפשרות לטפל עם קנביס.

משרד הבריאות מקפיד שלא לאשר בקשות ממטופלים שפנו למרפאת הכאב (שהגישה את הבקשה) רק למען הגשת הבקשה, וכן מקפיד שלא לאשר בקשות המגיעות לאחר טיפול של פחות משנה במרפאת כאב. זאת אלא אם כן מדובר במקרים חריגים. במקרים אלה, על מנהל המרפאה לתמוך בבקשה וכן עליו לצרף נימוק מפורט בנוגע לצורך באישור החריג.

כמו כן גם חולי פרקינסון המקבלים טיפול אנטי-פרקינסוני במשך 12 חודשים לפחות וסובלים מכאבים כרוניים או כאבים הנגרמים מהנוקשות (אחד הסימפטומים האופייניים למחלה) עשויים לקבל רישיון לשימוש בקנביס רפואי (זאת בתנאי שיוכיחו כי לא הגיבו לטיפולים המקובלים לכאבים). כך גם חולים אונקולוגים יכולים לקבל רישיון ממשרד הבריאות במקרים שבהם מופיעים כאבים הקשורים לטיפולים או כאבים ממקור סרטני בשלב הגרורתי (וכמובן לאחר מיצוי אפשרויות הטיפול המקובלות).

אין ספק שמשרד הבריאות מערים לא מעט קשיים על מטופלים הסובלים מכאבים חמורים ופונים לקבל רישיון לקנביס רפואי. הקשיים נועדו מן הסתם לסנן מטופלים שלא באמת סובלים מכאבים. אך בסופו של דבר התוצאה היא שחולים הסובלים ייסורי גיהינום מתקשים להשיג את התרופה היחידה שיש בה כדי להקל על הכאבים האיומים שמהווים את מנת חלקם מדי יום ביומו.

 

 

Check Also

קנביס וחרדה

האם קנאביס מפחית או מגביר חרדות?

אנשים רבים משתמשים בקנביס כדי להקל על תסמיני חרדה. מה אומר המחקר על השפעת הקנביס על חרדות? ובאילו מצבים קנביס עלול להגביר חרדות?